Sep 14, 2015

Marjaanan Konmari-projekti, osa III: Kirjat

Olohuone koki muodonmuutoksen uusien huonekalujen myötä. Samalla meiltä lähti lipastollinen säilytystilaa olohuoneesta. Lisäksi uudet kirjahyllyt sanelevat säilytettävien kirjojen määrää. "Kondoilulle" oli siis tilausta tässä olohuoneprojektin edetessä.

Minulla ei kuitenkaan ollut tilaisuutta tehdä kirjojen ja lehtien siivousta Konmari-opin mukaan, koska rajatulla ajalla ja energialla tärkeämpää oli saada uudet kalusteet paikoilleen ja olohuone arkitoimivaksi. Vaikka en kasannut kaikkia kirjoja ja lehtiä aluksi yhteen paikkaan, kävin ne läpi kuitenkin ajatuksella "aiheuttaako tämä minulle iloa?". Vaikka olin käynyt kirjat läpi noin kuukausi sitten, tätä ajatusta soveltaen löysin vielä monta pois heitettävää kirjaa.

Nyt kirjat on jaettu suunnilleen siten, että alemmalla hyllyllä ovat minun kirjani ja ylemmällä Janin. Jopa Janikin pystyi luopumaan joistakin taskusarjiksista!


Kirjahyllyyn mahtui myös lähes kaikki musiikkikirjamme - hienoa! Niitä on tuo läjä minun hyllylläni sekä useita kappaleita Janin hyllyssä. Nuottikirjoja on meillä niin paljon, että olin lähes vakuuttunut tarpeesta keksiä niille jokin toinen säilytyspaikka. Mutta ainoastaan pienimmät (nuotti)kirjat sijoitettiin toisaalle ja helposti lastenkin saataviin, pianon päälle:


Suurimman osan aikakauslehdistäni lahjoitin kiertoon kaverille, mutta sain vaihdossa myös joitain tilalle. Nyt lehdet, kiinnostavat esitteet sun muut lärpäkkeet ovat yhdessä kasassa pitkän lipaston päällä. Tarkoituksena on heittää niitä paperinkierrätykseen tai antaa kiinnostuneille sitä mukaa, kun olen niitä kyllikseni itse lukenut.

Pois lahjoitetut
Vielä meille jääneet
Säilytettävät lehdet säilöin pitkän lipaston laatikkoon. Ne ovat käsityöohjelehtiä, jotka oikeasti ovat inspiroineet minua tai jotka olen tilannut ihan säilyttämisajatuksella. Neuleohjeita minulla on lähinnä Novita- ja ompeluohjeita Ottobre-lehdissä. Jokunen muukin käsityölehti löytyy - esimerkiksi tuo Käsityökerhon lehti, jossa on Barbien vaatteiden ohjeita lapsuusajoiltani... Lipaston laatikossa on myös kansioittain irtonuotteja.


Kun kaikki oli valmista olohuoneessa ja luulin käyneeni läpi kaikki kirjani ja lehteni, ikäväkseni muistin keittiöstä vielä löytyvän keittokirjoja. Jos olisin pitänyt Kondon opin kirkkaana mielessä, nämäkin kirjat olisivat päätyneet yhteen isoon aloitusläjään ja tulleet käytyä läpi samassa prosessissa. Nyt laitoin vain pari keittokirjaa kierrätyskasaan ja äsken valokuvaa ottaessani huomasin, että näistäkin kirjoista olisi vielä varmaan voinut muutaman rankata pois. Käytössä ovat vain "Kotiruokaa", "Safkaa" (josta muuten löytyy mainio avokadopastan ohje!) ja reseptimuistikirja, jota ei edes tässä kuvassa näy. Täytynee muistaa selata tämä pino, kun seuraavaksi täytän kierrätykseen menevää laatikkoa.


Nyt on siis asiat niin pitkällä, että kirjat on käyty läpi. Olen tyytyväinen, että sain Konmari-projektia jatkettua nyt vauvan syntymän jälkeen. Helposti olisi voinut koko juttu jäädä arjen muutoksen myötä.

Olohuoneen uudistamisen myötä jouduimme myös käymään läpi yhden ison kasan virallisia papereita. Jotenkin sekin oli helpompaa nyt, kun olen harjoitellut tuota Konmari-ajatustapaa. Säilytimme vain ne paperit, joita varmasti tarvitsemme. Niitä ovat lähinnä veroihin liittyvät paperit (Saksan veroilmoitukset 2014 ja 2015 edelleen tekemättä!) sekä viimeaikaiset laskut ja tositteet. Paperin määrä väheni ainakin kolmannekseen, ja lisäksi laitoin pois ainakin kuusi kansiota. Nyt olohuoneessa on säilytettäviä irtopapereita vain yhdessä kasassa, joka löytyy pienestä valkoisesta lipastosta. 

Mutta suurin työ paperin suhteen on vielä edessä. Paperit ovat seuraavana Konmari-listalla ja postaankin siitä erikseen. Meillä on vaatehuoneessa yksi hyllyllinen, eli tosi monta mapillista säilytettäviä asiakirjoja. Olen käynyt ne viimeksi läpi noin puolitoista vuotta sitten, joten työtä riittää varmasti. Tavoitteena on, Konmari-tyyliin, että säilytettäviä papereita olisi vain yksi pieni kasa. Se kuulostaa tällä hetkellä enemmän kuin utopistiselta, mutta toivon yllättäväni itseni positiivisesti. Toivottavasti pääsen siihen projektiin pian käsiksi, niin ne veroilmoituksetkin tulisi tehtyä sitten siinä sivussa.


No comments:

Post a Comment